تطهیر در قرآن وابعاد آن(اشاره به یکی از مهم ترین آیات)

به وبلاگ مفردات قرآن خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
تحقیق و خلاصه
قاموس قرآن
کلاس
جزوه کلاسی
علم مفردات
اخبار
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 27
بازدید کل : 15450
تعداد مطالب : 5
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

تطهیر در قرآن وابعاد آن(اشاره به یکی از مهم ترین آیات)

 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ 


كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً 

طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (6)

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» سبق إعرابها «إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ» الجار و المجرور متعلقان بالفعل قبلهما و الجملة في محل جر بالإضافة 

و إذا ظرف متعلق بالجواب فاغسلوا «فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ» الجار و المجرور متعلقان بالفعل اغسلوا و الواو 

فاعله وجوهكم مفعوله و أيديكم عطف عليها «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ» الجار و المجرور متعلقان بالفعل و قيل الباء زائدة للتبعيض و 

قيل للإلصاق «وَ أَرْجُلَكُمْ» عطف على وجوهكم «إِلَى الْكَعْبَيْنِ» متعلقان بمحذوف حال من أرجلكم «وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً» كان و اسمها 

و خبرها و هي في محل جزم فعل الشرط «فَاطَّهَّرُوا» الجملة في محل جزم جواب الشرط و الفاء رابطة «وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ 

عَلى‏ سَفَرٍ» الجار و المجرور متعلقان بمحذوف خبر ثان لكنتم و الجملة معطوفة «أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ» الجار و المجرور منكم متعلقان 

بمحذوف صفة الفاعل أحد «مِنَ الْغائِطِ» متعلقان بالفعل جاء و الجملة معطوفة «أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ» كذلك عطف «فَلَمْ تَجِدُوا ماءً» 

مضارع مجزوم و فاعله و مفعوله و الجملة معطوفة «فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً» فعل أمر و فاعل و مفعول به و طيبا صفة و الجملة في 

محل جزم جواب الشرط. «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ» الجار و المجرور متعلقان بالفعل و الجملة معطوفة «مِنْهُ» متعلقان 

بامسحوا «ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ» المصدر المؤول من أن المضمرة بعد لام التعليل و الفعل يجعل في محل نصب 

مفعول به للفعل يريد عليكم متعلقان بيجعل من حرج من حرف جر زائد حرج اسم مجرور لفظا منصوب محلا على أنه مفعول به «وَ 

لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ» المصدر المؤول مفعول به ليريد: يريد تطهيركم و إتمام نعمته عليكم و على ذلك فاللام 

زائدة و ليست جارة، و لكن حرف استدراك و الجملة بعدها معطوفة على جملة «ما يُرِيدُ» المستأنفة «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» الجملة 

تعليلية و جملة «تَشْكُرُونَ» خبر.

نکته : کتابی که در حال حاضر از آن استفاده شده است کتاب اعراب القرآن کریم است که از کتب قدر در زمینه تجزیه وترکیب آیات قرآن میباشد و در قرن پانزدهم توسط قاسم حمیدان از مولفان اهل تسنن تالیف شده است بنابراین بعضی از ترکیب ها
که ذکر شده است مورد تایید شیعه نیست (در آینده خواهید خواند که منشا اختلاف شیعه وسنی در توظا همین برداشت غلط از ترکیب آیه میباشد)
حال به بررسی لغات وترجمه کلمه به کلمه آیه در هر قسمت میپردازیم:
یا ایها الذین ءامنوا:ای کسانی که ایمان آوردید
اذا قمتم الی الصلوة:زمانی که اراده نماز کردید
فا غسلوا:پس بشویید
وجوهکم:صورتتان را
وایدیکم:و دودستتان را 
الی المرافق به سوی مرفق ها
وامسحوا:ومسح کنید 
برءوسکم:قسمتی از سرتان را 
وارجلکم:وپاهایتان را 
الی الکعبین:تا دو بر آمدگی 
وان کنتم:واگر بودید
جنبا:کنار افتاده(جنب و جنابت)
وان کنتم:--------------
مرضی : مریض
او: یا 
علی سفر:در سفر
او جاء احد منکم من الغائط: یا اینکه بیاید فردی از شما را غایط(مدفوع)
او لامستم النساء:یا اینکه با زنان مقاربت جنسی داشته اید
فلم تجدوا ماء:پس اگر آبی نیافتید
فتیمموا:پس تیمم کنید
صعیدا:خاکی را
طیبا : که پاک است
فامسحوا : پس مسح کنید
بوجوهکم:قسمتی از صورتتان را 
وایدیکم منه :وقمتی)ودو دستتان را از آن(خاک پاک)Sad
مایرید الله:خدا نمی خواهد
لیجعل علیکم:تا قرار دهد بر شما
من حرج:تنگی و حرجی را 
ولکن یرید : ولیکن میخواهد 
لیطهرکم:تا تطهیر کند شما را 
و لیتم نعمته علیکم : وتا تمام کند نعمتش را برشما
لعلکم تشکرون:به امید اینکه شکر گذار باشید شما
..................................................​..................................................​.........................

زمانی که (ق-ی-م)یا قیام +الی شود معنی اراده کردن میدهد در نتیجه اذا قمتم الی الصلوة بدین معنا می باشد که زمانی که اراده نماز کردید اماوجه استعمال قیام این است که خواستن نماز ملازم با قیام وبرخواستن می باشد و این معنا را میرسند که شخص هنوز شروع به نماز خواندن نکرده است 
کلمه جنب در اصل به معنی کنار افتاده است و این واژه مصدریست که حالتی را بیان میکند ودر مفر و جمع و مذکر ومونث یکسان است 
کلمه غسل با فتح عین به معنای عبور دادن آب از جسم است ونکته ای که این ریشه را با واژه مسح متمایز میکند در همین جاست چرا که غسل شستنیست که آب بر روی بدن جاری شود اما مسح شستنیست که آبی جاری نشود و عموما ئاین ریشه به معنای تنظیف و پاک کردن جسم از کثافت میباشد 
ودر اینجاست که میفهمیم پاکیزگی با پاکی توامان است
تفسیر آیه :یا ایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوة...
سوال اول:
آیا باید برای اقامه هر نماز یک وضو گرفت یا نه؟
به باور گروهی که ابن عباس از این گروه است بایست برای هر نماز وضو گرفت واین درحالی است که فرد طهارت خود را از دست داده باشد و مادامی که فرد طهارت دارد میتواند با همان طهارت به اقامه نماز بپردازد
اما به با ور گروهی دیگر که داود وعکرمه از شاگردان ابن عباس جزو این گروه هستند برای هر نماز بایست یک وضوی جدا گانه گرفت ودلیلشان این است که امیر المومنین (علیه السلام)برای هر نماز یک وضو میگرفت 
اگر بخواهیم آیه را بررسی کنیم متوجه میشویم به دلیل سبک بیانی آیه واینکه این آیه در مقام تشریع میباشد کمتر اطلاق دارد واین یک قاعده ی کلی است دیدگاه گروه اول درست است . همچنین است که از قرینه (مایرید الله لیجعل علیکم من حرج) در این آیه این دیدگاه تایید میشود چرا که خدا بیان میکند که نمی خواهد برای شما تنگی قرار دهد وما از این قسمت آیه میفهمیم که فلسفه تشریع وضو همان طهارت است ومادامی که انسان طهارت دارد چه نیاز است که خود را در تنگی قرار دهد؟ اما دیدگاه گروه دوم و عمل امیر مومنان علی ابن ابی طالب(علیه السلام) کاملا مشخص است که این عمل حضرت از روی استحباب بوده و ربطی به موضوع تشریع حکم ندارد چرا که گروهی دیگر براین باورند که تا قبل از این که آیه نازل شود مسلمانان اینگونه میپنداشتند که باید برای هر کاری وضو گرفت سپس خدا این آیه را نازل کرد تا مسلمانان بداند تنها برای نماز خواندن است که واجب است انسان وضو بگیرد 
فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق:مرز صورت کجاست ؟در دیدگاه اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام)مرز صورت از جهت طول محل رویش موها تا چانه واز جهت عرض بین دو انگشت شست وابهام میباشد(که اعتقاد شیعه نیز همین است) 
2 دیدگاه دیگر نیز وجود دارد که صرفا به بیان آنها بسنده میکنیم : 
دیدگاه گروهی من جمله ابو حنیفه:به دیدگاه ابو حنیفه باید قسمتی از صورت شسته شود که وجه بر آن دلالت میکند فلذا از جهت طول از محل رویش موها تا چانه واز جهت عرض هم میان دو گوش را شامل میشود بنابر این قسمتی که ریش دارد! وودرون چشم ها وگوش ها و دهان وبینی نباید شسته شود چرا که این بخش ها مخاطب نیستند
گروهی دیگر از جمله شافعی وعمار دیدگاه بالا را دارند با این تفاوت که آنها معتقد هستند باید درون گوش ها و دهان وبینی وزیر ریش هم باید شسته شوند (مشخص نیست برای درون چشم چه تدبیری اندیشیده اند؟!!!)
اما در باره شستن دست ، از آنجا که مشخص است در آیه بسوی مرافق یعنی اینکه ما شستن دست را شروع کنیم به سوی مرافق ؛ اما قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم باید یکسری از مسائل را توضیح دهیم 
ید چیست وکجاست ؟ به این دلیل که نام گذاری اعضای بدن از جنبه فعالیتیست که انجام میدهند ید نیز دز کل به تمام دست اشاره میشود اما چون 90٪کار ما با دست از قسمت آرنج تا انگشتان است به این قسمت نیز ید میگویند و چون از این قسمت 99٪استفاده ی ما از مچ تا نوک انگشتان است به این قسمت نیز ید میگویند


[تصویر: Untitled.png]
پس بنابر این به قرینه ای نیاز است که مشخص شود منظور کدام قسمت است فلذا خداوند قرینه ی الی المرافق را آورده است 
حال منظور از این الی چیست ؟ آیا مبانی اعتقادی شیعه غلط است ؟ پاسخ خیر است وباید اضافه کرد که مبانی اع8تقادی و فقه شیعه در اوج قله ی گویایی و سادگی وهمچنین در اوج حسابگری و پیچیدگی قرار دارد
اما دلیل این چیست؟ 
گروهی از مفسران برای توجیه گفته اند معنی الی در اینجا مع به معنای همراه هست ودلیلشان این آیه از سوره ی مبارکه نساء میباشد(ولا تاکلوا اموالهم الی اموالکم) اما باید گفت که این اشتباه است چرا که معنی معیت در قلب فعل (تاکلو)نهفته است وارباب لغت معنای معیت را برای الی ذکر نکرده اند پس بایست به دنبال دلیل دیگری باشیم 
اگر دقیق نگاه کنیم میبینیم که الی المرافق در اینجا یک قید است اما قید چه ؟
اشتباه اهل سنت در اینجاست که الی المرافق را قید (فاغسلوا ) گرفته اند ، در این صورت گفته ی آنها درست می شود و باید اینگونه توظا ساخت اما این اشتباه است و الی المرافق قید (ایدیکم ) است چرا که ایدیکم نزدیک تر است به فاغسلوا
پس بنابر این الی المرافق قید موضوع است نه قید حکم و خدا می گوید که باید دست را تا مرفق بشویی حال این عقل سالم است که میگوید شستن باید از بالا به پایین باشد 
مثل این موضوع زمانی است که شما به نقاش می گوویید دیوار را تا 20 متری رنگ بزن نه اینکه از پایین شروع کن بیا برس به بیست متری بلکه باید تنها 20 متر رنگ بزنی نه بیش تر ونه کم تر و این نقاش هست که می فهمد باید از بالا شروع کند یا از پایین
وامسحوا برءوسکم وارجلکم الی الکعبین :در اینجا هم مانند مسئله قبلی به اضافه ی دو شبهه ی دیگر در میان است وآن اینکه در اینجا قید الی الکعبین قید ارجلکم است وما در اینجا از عقل استفاده می کنیم و میفهمیم که باید پا را از انگشتان شروع به مسح کردن بکنیم
مسئله ی دیگر این است که چرا اهل تسنن پای خود را میشویند؟ و اینهم با مراجعه ی به ریشه ی کلمه وامسحوا که در قبل گذشت مشخص میشود در مسح نباید آب جاری شود

مسئله دیگر این است که اهل تسنن در مسح سر تمام سر خود را میشویند اما اینجا متوجه میشیوم که این عقائد اهل تسنن ناشی از بلد نبودن زبان عربی است آنها حتی زبان مادری خود را نمیشناسند (بـ)در اینجا جزئی بودن را مطرح میکند فلذا باید قسمتی از سر را شست . 
وان کنتم جنبا فاطهروا:واگر جنب بودید پس خود را تطهیر کنید 
وان کنتم مرضی او علی سفر او جاء احد منکم من الغائط او لامستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبا فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم منه : واگر مریض بودید یا کسی از شما دچار غایط شده ویا با زنان خود آمیزش جنسی داشتید پس اگر آبی نیافتید پس با خاک پاک قسمتی از صورت و دودست خود را تیمم کنید آیات آیات مشخصی است ونیاز به تفسیر ندارد فقط باید بار دیگر گفت که مراد از (باء) اینجا جزئیت است و در ایدیکم نیز عطف به همان باء میشود 
مایرید الله لییجعل علیکم من حرج ولکن یرید لیطهرکم ولیتم نعمته علیکم لعلکم تشکرون این قسمت پایانی آیه یکی از مهم ترین قسمت های آن است که ما به واسطه ی آن متوجه شدیم اطلاقی د ابتدای آیه وجود ندارد اما ما از انتهای آیه متوجه میشویم که تکلیف کردن برای پاکی روح و جسم انسان است و یکی از نعمت های خداوند به انسان تلقی میشود فلذا باید برای مکلف شدن شکر گذار بود 
والحمد لله و هو خیر الختام
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط مصطفی رمضانی در چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:آیه ی تطهیر,تطهیر,قرآن,تطهیر در قرآن,وضو,وضوی شیعه, در ساعت 23:11 | |

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمان الرحیم این وبلاگ به همت کار گروه مفاهیم مؤسسه ی جامعة القرآن الکریم و اهل البیت زیر نظر استاد مصطفی رمضانی تاسیس شده و هدف آن تعلیم و تدریس مفردات قرآن کریم به قرآن پژوهان و قرآن دوستان گرامی است.
آرشيو
مرداد 1391
تير 1391
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
سید حمید دهنوی
مصطفی رمضانی
محمد سعید بیلکار
محمدامین قاسمی نیا
سید علی میری
لينكستان
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مفردات قرآن و آدرس mofradat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , mofradat.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com